مهمترین مزایا و کاربردهای پلی کربنات

پلی کربنات
3 فاکتور مهم پلی کربنات سفید
فوریه 1, 2020
لنز پلی کربنات
بررسی مهمترین دلایل استفاده از پلی کربنات در لنزها
فوریه 5, 2020

مهمترین مزایا و کاربردهای پلی کربنات

پلی کربنات

شفافیت، استحکام عالی، پایداری حرارتی و پایداری ابعاد باعث شده پلی کربنات یکی از پر کاربردترین ترموپلاستیک های مهندسی باشد. از میان کاربردهای این محصول می توان به سپر ضد شورش، لعاب ضد آب، شیشه های تغذیه ی کودک، اجزای الکتریکی، کلاه ایمنی، دیسک های جمع و جور و لنزهای چراغ ها اشاره کرد. برای دانستن ویژگی ها و کاربردهای دیگر این محصول با ما همراه باشید. همچنین پیشتر به بررسی 3 فاکتور مهم پلی کربنات سفید پرداختیم که می توانید با مراجعه به مطلب قبلی، این مقاله را بخوانید.

پلی کربنات چه ویژگی هایی دارد؟

پلی کربناتها بیشتر با واکنش بیس فنل A (که از طریق تراکم فنل با استون در شرایط اسیدی تولید شده) با کلرید کربنیل در یک فرآیند سطحی تولید می شوند. پلی کربناتها در زیر مجموعه ی پلاسیتک پلی استر قرار می گیرد.

این محصول یکی از پر کاربردترین پلاستیک های پلی استر است که به دلیل ویژگی های تعریف شده ی آن، در حال رشد و رونق می باشد. تقاضای جهانی بازار این محصول بیش از 1.5 میلیون تُن است.

خصوصیت های مهم پلی کربناتها

پلی کربناتها ترموپلاستیک های مهندسی قوی، سفت، سخت، مقاوم و مستحکمی می باشند که می توانند تا دمای 140 درجه ی بالای سفر و 20 درجه ی زیر صفر را به راحتی تحمل کنند و دچار مشکل در ویژگی های خود نشوند. این ماده بی شکل است ( به همین دلیل برای کاربردهای مکانیکی بسیار عالی بوده و پایداری ابعادی عالی دارد) و از نظر حرارتی دمای بالای 135 درجه ی سانتی گراد را می تواند تحمل کند.

این مقاله را نیز حتما مطالعه کنید.
3 کاربرد فوق العاده پلی کربنات

نمرات و درجه های ویژه ی ضد احتراق برای این محصول وجود دارد که نشان دهنده ی پشت سر گذاشتن چندین تست و آزمایش مقاومت در برابر گرمای پلی کربناتها است.

محدودیت ها

محدودیت استفاده از پلی کربناتها شامل مقاومت کم شیمیایی و تحمل خراش و ضربه است. همچنین زمانی که زیر اشعه ی فرابنفش و نور آفتاب قرار می گیرد رنگ آن به زرد متمایل می شود. با این حال می توان با اضافه کردن مواد دیگر به پلی کربناتها این محدودیت ها و نواقص را رفع کرد.

با توجه به کاربردها و فرآیند پردازش پلی کربناتها این محصول در سطوح مختلف تهیه و تولید می شود. این ماده در محصولاتی همچون فیلم ها یا کم کردن شعله و احتراق، انشعاب یافته و با داشتن مقاومت در برابر ضربه و خراش،  در محصولات و سطح های دیگر تهیه و تولید می گردد.

پردازش پلی کربناتها

پردازش این محصول به روش های زیر صورت می گیرد:

قالب تزریق

ساخت قالب فوم

اکستروژن

وکیوم سازی

قالب سازی

پلی کربناتها

مشخصات فیزیکی

مقاومت کششی 70-80mm

مقاومت در برابر ضربه 60-80

ضریب حرارتی انبساط 65×10-6

حداکثر استفاده از دما تا 125 درجه ی سانتی گراد

تراکم چگالی 1.20 گرم 3 سانتی متر

مقاومت شیمیایی

اسید رقیق

اسید قلیایی رقیق

روغن و گریس

هیدروکربن های آلیفاتیک

هیدروکربن های هالوژن شده

الکل ها

امیدواریم از مطلبی که در خصوص پلی کربنات نوشتیم، راضی بوده باشید.

02165432758